TED i TEDx. Darmowa wiedza w zasięgu Twojej ręki!



O konferencjach TED dowiedziałam się już kilka lat temu, kiedy oglądając na YouTube jeden z wykładów Stephena Hawkinga w proponowanych filmach pojawiły się TED-owe wystąpienia. Temat był zbliżony do tego co aktualnie mnie zajmowało więc obejrzałam jeden, potem drugi, trzeci... Każdy kolejny film, niezależnie na jaki temat, budził we mnie coraz większą ciekawość i zachwyt - ile ważnych informacji przekazują Ci ludzie innym, w dodatku bezpłatnie i na wielką skalę. Moja fascynacja TED-ami rosła w miarę oglądania i często wyobrażałam sobie jakby to było móc uczestniczyć w tak wspaniałym spotkaniu. Mieć okazję poznać ludzi, którzy chcą dzielić się swoją wiedzą dla samej idei jej szerzenia. Tak właśnie brzmi hasło TED - Ideas worth spreading (ang. pomysły warte rozpowszechnienia). 


Skrót TED pochodzi od słów Technology, Entertainment and Design (technologia, rozrywka, projekt). 

TED to nazwa fundacji non-profit zajmującej się organizacją konferencji, której pomysł zrodził się w latach 80-tych ubiegłego wieku w Stanach Zjednoczonych, a jej tradycja trwa do dziś. Co więcej pomysł tak się spodobał, że dziś wydarzenia powiązane z główną marką, jaką stał się TED organizowane są na całym świecie w ponad stu językach. 

TEDx - spotkania organizowane na całym świecie po uzyskaniu bezpłatnej licencji fundacji.
Prelegenci, którzy chcą podzielić się ze światem swoimi pomysłami, teoriami czy spostrzeżeniami mają na to nie więcej niż 18 minut, a ich wystąpienia dzięki "magii internetu" są udostępniane nieodpłatnie na całym świecie.

Moje marzenie spełniło się kiedy kilka miesięcy temu zobaczyłam na facebooku reklamę konferencji TEDx organizowanej w Katowicach i od razu kupiłam bilety. Do tej pory udało mi się uczestniczyć w konferencji dwukrotnie. Za pierwszym razem spotkanie związane było z tematyką gamedevu (coś totalnie dla mnie), za drugim - prawa (to już mniej).

Oba spotkania były dla mnie ciekawym doświadczeniem. Miałam okazję poznać nowych ludzi, czemu TEDx bardzo sprzyjał, gdyż w czasie przerwy organizowane były krótkie zabawy podczas których uczestnicy, dobrani w grupy, dostali do wykonania zadanie. Na pierwszym spotkaniu było to wymyślenie oryginalnej gry planszowej, na drugim wcielenie się w rolę obrońcy stającego przed sądem.

Oprócz wiedzy, ciekawych doświadczeń i okazji do poznania interesujących ludzi to co szczególnie doceniam to fakt, że dzięki TED-owi nabrałam szerszej perspektywy. Poznałam świat widziany oczami ludzi z zupełnie innych środowisk, mających inne poglądy i priorytety. Ta różnorodność daje ogromne możliwości, a czasem także motywację aby zrobić coś samemu, coś zmienić, bardziej starać się na co dzień.

Poniżej przedstawiam Wam kilka wybranych przeze mnie wystąpień.


Miałam przyjemność wysłuchać powyższego wystąpienia na żywo i gorąco polecam się z nim zapoznać.

Krzysztof Piersa opowiada czym jest uzależnienie od komputera, a także skąd się ono bierze. Okazuje się, że często mamy bardzo mylne wyobrażenie na ten temat.




Elizabeth Gilbert, autorka bestselleru "Jedz, módl się, kochaj." opowiada o wygórowanych oczekiwaniach jakie mamy wobec twórców i o zdrowym sposobie radzenia sobie z taką presją. (Napisy PL)





Jane McGonial pracująca na co dzień w gamedevie opowiada o tym jak granie w gry może uczynić świat lepszym. (Napisy PL)





Dr Dawn Huebner opowiada jak zmierzyć się ze swoimi lękami. (Bez napisów)


Słyszeliście wcześniej o fundacji TED? Mieliście styczność z wydarzeniem TEDx?
Jak podoba wam się taka idea?


7 komentarzy:

  1. słyszałem wcześniej o tym, ale nigdy się bliżej nie zainteresowałem. a widzę, że warto.

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo lubię TEDa. Mega dużo informacji, aż ciężko się przekopać przez to wszystko.

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie słyszałam nigdy o tym, ale widzę, że to fajna sprawa :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Uwielbiam TEDx! Działa na mnie, jak chyba nic innego :)

    OdpowiedzUsuń
  5. A wiesz, że ja nieraz słyszałam o TEDx ale zastanawiałam się o ch w tym wszystkim chodzi. Teraz wiem i też będę polować! :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Przyznam się bez bicia, że pierwszy raz spotykam się z tym pojęciem, także fajnie, że go poruszasz. Fajnie, że spełniasz swoje marzenia. To się bardzo ceni, bo nie każdego stać na krok, aby sprawić sobie samemu przyjemność, która na dodatek będzie go rozwijać.

    OdpowiedzUsuń